‘Een uitdaging voor zij die gaan. Een droom voor zij die achterblijven’. Met die befaamde woorden trapte Thierry Sabine, de bedenker van de Parijs-Dakarrally, in 1978 de allereerste woestijnrace af. Een tocht van tienduizend kilometer, dwars door de Sahara, met Dakar als eindbestemming. Aan het evenement doen racehelden mee in verschillende klassen: auto’s, motoren, quads en vrachtwagens. De Dakar Rally werd decennialang georganiseerd in Afrika, verhuisde daarna naar Zuid-Amerika, en streek in 2020 neer in Saoedi-Arabië.
Het binnenhalen van de Dakar Rally is onderdeel van Visie 2030, een meerjarenplan waarmee het land zich internationaal op de kaart wil zetten. Met sport als een van de belangrijkste pijlers. De 45ste editie van de Dakar Rally vond plaats tussen 1 en 15 januari 2023.
Zand, in alle vormen en kleuren. Het parcours van de Dakar Rally dat in 2023 werd afgelegd had waarschijnlijk op goedkeuring kunnen rekenen van de inmiddels overleden Thierry Sabine, die zelf motor reed en een grote fascinatie koesterde voor de woestijn. De route ving aan in Djedda en telde veertien etappes. Onderweg deden de coureurs onder andere AlUla, Riyad en Damman aan. Ook het Lege Kwartier, ’s werelds grootste inlandse zandzee, werd doorkruist. In totaal legden de rijders ruim vijfduizend kilometer af. Een ware uitputtingsslag voor mens en machine. De Dakar Rally wordt vanzelfsprekend gewonnen door de coureur, in elke raceklasse, die de route het snelst aflegt. Van de 355 voertuigen die aan de race begonnen, wisten 235 de finishlijn te bereiken.
Wilt u de Dakar-actie van dichtbij meemaken? Dat kan. Bij de begin- en eindstreep van elke etappe zijn zones ingericht voor toeschouwers. Het is ook mogelijk om een meerdaagse VIP Trip te boeken via de officiële reistak van de Dakar Rally: Voyage Sport Organisation. Als vip bezoekt u de openingsceremonie en krijgt u een uniek kijkje achter de schermen. Samen met een gids betreedt u het bivouac, het tijdelijke kamp voor rijders en hun teams, en krijgt u de kans om coureurs te spreken. Als er even niet wordt geracet neemt u deel aan inbegrepen activiteiten.
Editie 44 van de Dakar Rally kende een bijzondere primeur: voor het eerst deden auto’s mee die op alternatieve brandstoffen rijden. Racen is immers niet de schoonste sport. De introductie van de zogenaamde T1-Ultimate-klasse maakt onderdeel uit van het ambitieuze toekomstplan van Dakar. Als het een beetje meezit rijdt het hele Dakar-deelnemersveld in 2030 met een emissiearm voertuig. In de T1-Ultimate-klasse vochten twee automerken en in totaal vier rijders het uit om te bepalen wie de eerste ‘schone’ Dakar-winnaar werd. Audi vaardigde drie hybride e-tron auto’s af, terwijl het professionele motorsportbedrijf GCK een door waterstof aangedreven auto in elkaar sleutelde.
Ook naast het parcours wordt geëxperimenteerd met nieuwe duurzame technologieën. De organisatie streeft ernaar om het bivouac volledig aan te drijven met hernieuwbare energie, met de zon als meest voor de hand liggende energiebron. In 2025 moet het bivouac van de Dakar Rally al zelfvoorzienend zijn.
Laat je inspireren en informeren voor een bezoek aan Saoedi-Arabië