‘Een uitdaging voor zij die gaan. Een droom voor zij die achterblijven’. Met die befaamde woorden trapte Thierry Sabine, de bedenker van de Parijs-Dakar Rally, in 1978 de allereerste woestijnrace af. Een tocht van tienduizend kilometer, dwars door de Sahara, met Dakar als eindbestemming. Aan het evenement doen racehelden mee in verschillende klassen: auto’s, motoren, quads en vrachtwagens. De Dakar Rally werd decennialang georganiseerd in Afrika, verhuisde daarna naar Zuid-Amerika, en streek in 2020 neer in Saoedi-Arabië.
Het binnenhalen van de Dakar Rally is onderdeel van Visie 2030, een meerjarenplan waarmee het land zich internationaal op de kaart wil zetten. Met sport als een van de belangrijkste pijlers. De Dakar 2026, die van 3 tot en met 17 januari plaatsvindt, brengt coureurs en teams naar de kust van de Rode Zee in Yanbu voor een rondrit van ongeveer 8.000 kilometer, waarvan 5.000 kilometer aan chronoritten. Halverwege de rally kunnen de deelnemers uitrusten tijdens een rustdag in Riyad, de hoofdstad van Saoedi-Arabië. Ook worden AlUla, Hail en Djedda aangedaan.
Gelijktijdig met de opening van de inschrijvingen onthulde David Castera de grote lijnen van de 48e editie (die tevens het startschot vormt voor het nieuwe W2RC-seizoen) tijdens een bijeenkomst op het Spaanse landgoed Les Comes. Dit evenement werd live uitgezonden in Nederland, Italië, Tsjechië en Chili.
De Dakar Rally zag in 2022 de deelname van de eerste Saoedische vrouw: Mashael Al Obaidan reed toen voor het eerst mee in de Dakar Rally.
Zand, in alle vormen en kleuren. Het parcours van de Dakar Rally dat in 2025 werd afgelegd had waarschijnlijk op goedkeuring kunnen rekenen van de inmiddels overleden Thierry Sabine, die zelf motor reed en een grote fascinatie koesterde voor de woestijn. De Dakar Rally 2025 kende 807 deelnemers die met auto’s, motoren, trucks en quads een uitputtende 7.700 kilometer door de epische landschappen van Saoedi-Arabië hebben afgelegd, een ultieme test van rally-raid uithoudingsvermogen.
Wilt u de Dakar-actie van dichtbij meemaken? Dat kan. Bij de begin- en eindstreep van elke etappe zijn zones ingericht voor toeschouwers. U bezoekt de openingsceremonie en krijgt u een uniek kijkje achter de schermen. Samen met een gids betreedt u het bivouac, het tijdelijke kamp voor rijders en hun teams, en krijgt u de kans om de coureurs te spreken.
Voor en na de rustdag ziet u de Dakar Rally live in actie. Vanaf een veilige afstand volgt u hoe de deelnemers strijden voor een plek op het podium, een indrukwekkend schouwspel, met de uitgestrekte woestijn als adembenemend decor. Informeer hier naar de mogelijkheden.
De Dakar Rally van dit jaar omvat de categorie Stock Production, die erop is gericht minder competitieve voertuigen de kans te geven deel te nemen, mits ze beschikken over de nodige eigenschappen en capaciteiten om het woestijnterrein te doorkruisen. Deze categorie is gebaseerd op commercieel geproduceerde voertuigen, waarbij aangepaste regelgeving deelnemers toestaat om bepaalde technische aanpassingen en verbeteringen door te voeren. Opvallend is dat Land Rover in 2026 met drie Defender-voertuigen deelneemt aan de Dakar Rally, samen met Toyota, en dat recordhouder Stéphane Peterhansel terugkeert.
De Dakar Rally kende ook een bijzondere primeur: voor het eerst deden auto’s mee die op alternatieve brandstoffen rijden. Racen is immers niet de schoonste sport. De introductie van de zogenaamde T1-Ultimate-klasse maakt onderdeel uit van het ambitieuze toekomstplan van Dakar. Als het een beetje meezit rijdt het hele Dakar-deelnemersveld in 2030 met een emissiearm voertuig.
Ook naast het parcours wordt geëxperimenteerd met nieuwe duurzame technologieën. De organisatie streeft ernaar om het bivouac volledig aan te drijven met hernieuwbare energie, met de zon als meest voor de hand liggende energiebron. In 2026 moet het bivouac van de Dakar Rally al zelfvoorzienend zijn.
Laat u inspireren en informeren voor een bezoek aan Saoedi-Arabië