Saoedi-Arabië, het hart van de islam, verwelkomt jaarlijks miljoenen moslims van over de hele wereld voor de heilige pelgrimstochten van de hadj en umrah. Deze rituele reizen, die diepgeworteld zijn in de islamitische traditie, bieden gelovigen de mogelijkheid om hun spiritualiteit te verdiepen en dichter bij Allah te komen. We vertellen u meer over zowel de hadj als de umrah, de betekenis ervan en de essentiële stappen die pelgrims nemen tijdens deze heilige reizen.
De hadj is een van de vijf zuilen van de islam en wordt beschouwd als een plicht voor elke moslim die fysiek en financieel in staat is om deze reis te maken. In 2024 hebben 1.8 miljoen moslims deelgenomen aan de Hadj waarvan iets meer dan 500 uit Nederland. De hadj vindt plaats tijdens de maand Dhoe al-hijjah (uitgesproken als Dhoe al-Hidzjah) van de islamitische kalender en omvat een reeks rituelen die teruggaat tot de tijd van de profeet Mohammed (moge vrede met hem zijn). Dhoe al-hijjah is de twaalfde en laatste maand van de islamitische kalender. Letterlijk betekent Dhoe al-hijjah de maand van de bedevaart.
Het is de maand waar op de tiende dag het Offerfeest (eid al-adha) gevierd wordt en op de negende dag de dag van arafah, deze dag is het voor de moslims aanbevolen te vasten als zij op die dag niet de hadj verrichten.
Tawaf Al-Qudoum bestaat uit zeven rondes (tegen de klok in) voor de bedevaartganger die Ifrad en Qiran verricht. Zeven rondes staat gelijk aan de zeven rondes van de Profeet Mohammed (moge vrede met hem zijn). Daarna verricht hij/zij het gebed van twee rak’ahs, indien mogelijk achter Maqām Ibrāhīm. Maqām Ibrāhīm is een heilige steen met twee uithollingen aan de bovenzijde in een ruwe vorm van voetafdrukken die zich bevindt in de Heilige Moskee in Mekka. Hij/zij kan daarna de Sa’y van hadj uitvoeren, en zo hoeft hij/zij geen extra Sa’y te verrichten. Bedevaartgangers knippen hun haar niet, maar blijven in de staat van Ihram totdat het tijd is om naar de Mashaer (Heilige Plaatsen) te gaan.
Bedevaartgangers die Tamattu’ verrichten, scheren of knippen hun haar en komen uit de staat van Ihram. Wanneer het tijd is om op de nacht van de achtste dag naar de Mashaer te gaan, nemen ze opnieuw de Ihram aan om hadj vanuit Mekka uit te voeren.
Pelgrims gaan naar Mina vanaf het Fajr (ochtendgebed) op de achtste dag van Dhoe al-hijjah en blijven daar tot het Fajr op de negende dag.
De nacht doorbrengen in Mina op de Dag van Tarwiyah is Soennah en geen verplichting; de pelgrim kan rechtstreeks naar Arafah gaan op de negende dag.
Het offer is het dier dat de pelgrim offert om dichter bij Allah te komen. Het is voorgeschreven om de Soennah van Ibrahim – moge vrede met hem zijn – te doen herleven, en het vindt plaats op een van de beste dagen voor Allah. Het wordt beschouwd als de beste manier voor een dienaar om dichter bij Hem te komen. Vaak wordt er een schaap geofferd maar een ander dier zoals bijvoorbeeld een koe is ook mogelijk.
De pelgrims keren terug naar Mina om de nachten van Tashreeq door te brengen en de Jamarat te werpen. Het doorbrengen van de nachten van Tashreeq in Mina begint vanaf de avond van de 10e dag (11e nacht) tot de avond van de 12e dag (13e nacht) van Dhoe al-hijjah. De Soennah op de dagen van Tashreeq is om veel Takbeer te reciteren, vooral na de gebeden.
Het werpen van de drie Jamarat begint na de middag en duurt tot zonsondergang op de 13e dag van Dhoe al-hijjah. De pelgrim werpt zeven kiezels naar de Kleine Jamrah, stopt dan, heft zijn/haar handen op in smeekbede en bidt lange tijd, zoals de Profeet deed. Daarna werpt hij/zij zeven kiezels naar de middelste (tweede) Jamrah, stopt opnieuw en bidt lange tijd, zoals de Profeet deed. Ten slotte werpt hij/zij zeven kiezels naar de grote Jamrah (Jamrat Al-Aqabah) en vertrekt.
De drie Jamarat worden gestenigd nadat de zon haar hoogste punt heeft bereikt. Wie snel wil vertrekken, moet Mina verlaten vóór zonsondergang. Als de zon ondergaat en hij/zij Mina niet verlaat, moet hij/zij daar de nacht doorbrengen.
De drie Jamarat worden bekogeld nadat de zon haar hoogste punt heeft bereikt en eindigt bij zonsondergang.
“Labbayka Allahumma umrah” vertaalt naar het Nederlands als “Hier ben ik, o Allah, voor de umrah.” Een zin die alle moslims van over de hele wereld altijd hebben gewenst te zeggen. De Profeet, moge vrede en gebeden met hem zijn, voerde vier keer in zijn leven de umrah uit en één keer de hadj. Umrah betekent het bezoeken van de Kaaba, het uitvoeren van tawaf en het verrichten van Sa’y tussen de berg Safa en de berg Marwah.
In tegenstelling tot de hadj is de umrah een vrijwillige pelgrimstocht die op elk moment van het jaar kan worden uitgevoerd. Het omvat vergelijkbare rituelen als de hadj, maar is minder uitgebreid. Veel moslims kiezen ervoor om de umrah te voltooien vanwege de spirituele beloningen die ermee gepaard gaan.
Tijdens de umrah voeren pelgrims de Tawaf uit waarbij ze zeven keer omlopen uitvoeren rond de Kaäba. Elke omloop begint en eindigt voor de Zwarte Steen. De gast van Rahman houdt de Kaäba aan zijn linkerzijde tijdens de Tawaf.
Sa’y bestaat uit zeven runs tussen Safa en Marwa. De pelgrim begint bij Safa en gaat naar Marwa. Hij/zij voltooit één ronde wanneer hij/zij Marwa bereikt. De tweede ronde is voltooid wanneer de pelgrim terugkeert naar Safa, en zo verder, totdat de zevende ronde eindigt bij Marwa. Het is Soennah voor mannen, eerder dan vrouwen, om snel tussen de twee groene zuilen te lopen, en noch reiniging noch continuïteit is vereist voor de Sa’y. Als de pelgrim Sa’y heeft uitgevoerd met Tawaf Al-Qudoum (aankomst circumambulatie), hoeft hij/zij dit niet te herhalen.
Na het voltooien van de rituelen is het gebruikelijk voor mannen om hun hoofd kaal te scheren (Halq) en voor vrouwen om hun haar in te korten (Taqsir) als teken van vernieuwing en nederigheid.
Zowel de hadj als de umrah hebben diepgaande betekenissen voor moslims. De pelgrimstochten versterken het gevoel van eenheid onder de islamitische gemeenschap en herinneren aan de spirituele erfenis van de profeet Ibrahim (moge vrede met hem zijn) en zijn gezin. Daarnaast hebben de pelgrimstochten aanzienlijke positieve effecten op het individuele spirituele welzijn, waarbij pelgrims een gevoel van zuivering, vergiffenis en vernieuwing ervaren.
Interesse in een umrah reis? Zie hier voor meer informatie over umrah, umrah plus en umrah maatwerk reizen.
De hadj en umrah zijn niet alleen rituele pelgrimstochten, maar ook diepgaande spirituele ervaringen die een centrale rol spelen in het leven van miljoenen moslims over de hele wereld. Deze pelgrimstochten vormen een bron van eenheid, nederigheid en toewijding aan Allah, en dragen bij aan het versterken van de banden binnen de islamitische gemeenschap. De betekenisvolle rituelen en symboliek achter de hadj en umrah maken deze pelgrimstochten tot een onmisbaar aspect van het islamitische geloof.
Laat je inspireren en informeren voor een bezoek aan Saoedi-Arabië